De BMW 325i Touring E46: Van RingTaxi tot Nationale Endurance-Racer
- Quinten de Vries

- 28 nov
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 18 uur geleden
1. De RingTaxi E46: Geboren op de Groene Hel
Sommige auto’s worden niet gebouwd, maar gevormd. De BMW 325i Touring E46 is er zo één, met zijn oorsprong als RingTaxi op de Nürburgring.
Op de Nordschleife werd hij volwassen:
de compressie van Fuchsröhre
het tempo van Schwedenkreuz
de sprongen van Pflanzgarten
de eindeloze technische secties die alles vragen van motor, chassis en remmen
Dag in, dag uit bracht de Touring passagiers naar de limiet, en daaroverheen. Zijn 6-cilinder lijnmotor, zijn balans en zijn achterwielaandrijving maakten hem een favoriet onder Ring-instructeurs.
Hier werd hij gehard, mechanisch én spiritueel.
2. De Reïncarnatie: Van Taxi tot Racer
Nadat de RingTaxi-jaren eindigden, kreeg de E46 Touring een nieuw doel: races winnen op de Nederlandse circuits.
Hij werd volledig omgebouwd tot een echte racewagen:
Volwaardige rolkooi volgens FIA-spec
Racekuipen, 6-punts gordels en stuur voor maximaal gevoel
Home-built maar professionele chassisverstevigingen
Raceschokdempers en aangepaste veren voor messcherp bochtgedrag
Sportremmen die oneindig blijven bijten
Een perfect draaiende M54B25 6-cilinder, betrouwbaar én soepel
Kaarsrecht gewicht, strak onderstel en pure balans
De Touring voelt nog steeds als een E46, maar gedraagt zich als een pure endurance-machine.
3. Lange Afstand, Lange Adem
Juist in de langeafstandswedstrijden laat de E46 zien waar hij echt goed in is:
Constante rondetijden
Mechanische betrouwbaarheid
Comfortabele en voorspelbare handling
Een motor die uren kan draaien zonder protest
Voor endurance-klassen is dit goud waard. De Touring is misschien een underdog qua uiterlijk, maar op de baan is het een dodelijk efficiënte metronoom.
4. Taxi-Ritten: De Ultieme Achterwielervaring
En nu…mag iedereen instappen en beleven wat achterwielaandrijving écht betekent.
Een taxi-rit in de E46 Touring is allesbehalve een rit:het is een pure rijervaring.
De 6-cilinder brult en klimt soepel in toeren
Het chassis werkt onder je als levende techniek
De achterwielen duwen, zoeken grip, spelen met balans
De bestuurder stuurt met precisie, controle en een beetje vrijheid
De Touring laat zien hoe vloeiend en stabiel een BMW E46 op de limiet kan zijn
Iedere passagier stapt uit met:
klamme handen
ogen zo groot als schoteltjes
en vooral… dat unieke BMW-grijnsje dat alleen achterwielaandrijving veroorzaakt
Dit is waarom de E46 Touring legendarisch is.
Epilog: De Auto met Twee Levens
Waar hij ooit toeristen door de Groene Hel jaagde, jaagt hij nu rondetijden op nationale circuits. Een auto die alles heeft gezien, alles heeft overleefd, en nu iedereen laat voelen wat autorijden écht kan zijn.
De BMW 325i Touring E46:
Geboren op de Nürburgring
Gehard als RingTaxi
Herbouwen tot endurance-racer
En nu de ultieme taxi-beleving op circuits












Opmerkingen